22
Κυρ, Δεκ

ΕΠΑ515: Εισαγωγή στην Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης

  • Κωδικός / Course Code: ΕΠΑ515
  • ECTS: 15
  • Τρόποι Αξιολόγησης / Assessment:

    Διαδραστικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, γραπτές εργασίες, τελική εξέταση

  • Διάρκεια Φοίτησης/ Length of Study: Εξαμηνιαία (χειμερινό) / Semi-annual (fall)
  • Κόστος/ Tuition Fees: €550
  • Επίπεδο Σπουδών/ Level: Μεταπτυχιακό/ Postgraduate

Σκοπός Θ.Ε.

Σκοπός της Θεματικής Ενότητας ΕΠΑ515 είναι να μελετήσει τις βασικές οργανωτικές θεωρίες και να εμβαθύνει στις σύγχρονες αρχές της Εκπαιδευτικής Διοίκησης, διερευνώντας τις προεκτάσεις και τις εφαρμογές τους στο επίπεδο της σχολικής μονάδας, των εκπαιδευτικών οργανισμών και συστημάτων. Η Θ.Ε. περιλαμβάνει θέματα, όπως, ιστορική και θεωρητική βάση της εκπαιδευτικής διοίκησης, το σχολείο ως κοινωνικό σύστημα, εξωτερικοί και εσωτερικοί παράγοντες που το επηρεάζουν, το δομικό, πολιτιστικό (κουλτούρα), πολιτικό και ατομικό στοιχείο των εκπαιδευτικών οργανισμών, εισαγωγή στις θεωρίες της ηγεσίας και θεωρίες λήψης αποφάσεων. Οι φοιτητές αναμένεται να αξιοποιήσουν ποικίλες ευκαιρίες για εφαρμογές, προβληματισμό, αναστοχασμό, μελέτη και ανάλυση σύγχρονων εκπαιδευτικών προβλημάτων στο χώρο της εκπαιδευτικής διοίκησης και να αναζητήσουν λύσεις σε αυτά.

Περιεχόμενο Θ.Ε.

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται η ιστορική διαδρομή της Επιστήμης της Διοίκησης και γίνεται αναφορά στα τρία κύρια φιλοσοφικά ρεύματα που επηρέασαν την εξέλιξή της: την επιστημονική διοίκηση, τη διοίκηση μέσω των ανθρώπινων σχέσεων, και τη σύγχρονη διοίκηση. Παρουσιάζεται επίσης η θεωρία των κοινωνικών συστημάτων και η σχέση της με την επιστήμη της διοίκησης. Περιγράφονται οι βασικές παραδοχές και τα βασικά χαρακτηριστικά των συστημάτων, το μοντέλο των Getzels και Guba (1957) για τα κοινωνικά συστήματα και οι μηχανισμοί προστασίας των συστημάτων από το περιβάλλον. Τέλος, γίνεται αναφορά στο σχολείο ως κοινωνικό σύστημα, τις δομές και τα χαρακτηριστικά του. Τονίζεται επίσης η σημασία του εξωτερικού περιβάλλοντος και όλων εκείνων των στοιχείων ή παραγόντων που το συνθέτουν ή το οριοθετούν είναι δεδομένη για κάθε οργανισμό. Ακολούθως εξετάζεται η έννοια «ηγεσία» η οποία κατέχει πυρηνική θέση τόσο στη θεωρία της διοικητικής επιστήμης όσο και στην καθημερινή λειτουργία των σύγχρονων οργανισμών, μαζί με τις θεωρητικές προσεγγίσεις και τα μοντέλα που έχουν αναπτυχθεί. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται και αναλύονται οι έννοιες της δύναμης και εξουσίας, όπως εμφανίζονται σε κοινωνικά συστήματα και οργανισμούς. Συγκεκριμένα, περιγράφονται οι μορφές και πηγές εξουσίας, και τα παιχνίδια πολιτικής και δύναμης σύμφωνα με τους Weber (1947), Blau και Scott (1962), French και Raven (1968), Mintzberg (1983) και Hirschman (1970). Στο τέλος, η ενότητα ολοκληρώνεται με τις έννοιες της σχολικής κουλτούρας και του σχολικού κλίματος δίνοντας έμφαση στις διαστάσεις τους αλλά και σε διαδικασίες που αφορούν στη διαμόρφωσή τους και την αλλαγή τους από τα διοικητικά στελέχη των εκπαιδευτικών οργανισμών, ώστε να προωθηθεί η αποτελεσματικότητα των οργανισμών αλλά και η δημιουργικότητα των ανθρώπων που κινούνται μέσα σε αυτούς.