Χριστίνα Βασιλείου (Christina Vasiliou)

Χριστίνα Βασιλείου (Christina Vasiliou)
Χριστίνα Βασιλείου (Christina Vasiliou)
Assistant Professor
Cognitive Systems
Faculty of Pure and Applied Sciences
Τρίτη/Tuesday, Τετάρτη/Wednesday,
10:00-14:00

christina.vasiliou@ouc.ac.cy

-
-
-

Η Δρ Χριστίνα Βασιλείου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στις Τεχνολογίες Πληροφορίας στην Εκπαίδευση και Μάθηση. Ειδικεύεται στην αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή, την τεχνολογικά ενισχυμένη μάθηση και τις συνεργατικές τεχνολογίες.

Kατέχει διδακτορικό στις Τεχνολογίες Ενισχυμένης Μάθησης, Χώρους Συνεργασίας και Διαδραστικές Τεχνολογίες από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου και μεταπτυχιακό στις Διαδραστικές Τεχνολογίες με επίκεντρο τον άνθρωπο, από το Πανεπιστήμιο του Γιορκ.

Η έρευνά της επικεντρώνεται στη διαδικασία σχεδιασμού νέων διαδραστικών τεχνολογιών και στον τρόπο καλύτερης ενσωμάτωσης των αναγκών και αξιών των χρηστών, όσο και στην αξιολόγησή τους με χρήστες. Ενδιαφέρεται επίσης για την κατανόηση του κοινωνικού αντίκτυπου των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης, της ηθικής, της εμπιστοσύνης και των αξιών των χρηστών, με ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση. Έχει ισχυρό υπόβαθρο στον συν-σχεδιασμό και τις ποιοτικές μεθόδους έρευνας, συμβάλλοντας σημαντικά στον τομέα μέσω της εργασίας της για τη συμπεριφορά και τις εμπειρίες των ανθρώπων ως προς τις τεχνολογίες.

ΚΥΡΙΕΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

  • Τεχνολογία Ενισχυμένης Μάθησης
  • Αλληλεπίδραση Ανθρώπου – Υπολογιστή
  • Σχεδιασμός Αλληλεπίδρασης & Αξιολόγηση
  • Συνεργατικά Συστήματα
  • Συνεργατική Μάθηση/Εργασία
  • Τεχνητή Νοημοσύνη στη Διδασκαλία/Μάθηση
  • Ανθρώπινες Αξίες στο Σχεδιασμό Συστημάτων

English text follows

Dr. Christina Vasiliou is an Assistant Professor in Information Technologies in Education and Learning. She specializes in human-computer interaction, technology-enhanced learning, and collaborative technologies.

She holds a PhD in Technology Enhanced Learning, Collaboration Spaces, and Interactive Technologies from the Cyprus University of Technology and an MSc in Human-centred Interactive Technologies from the University of York.

Her research focuses on the design process of new interactive technologies and the way to better embed user needs and values, as well as evaluation with users. She is also interested in understanding the social impact of AI technologies, ethics, trust, and user values, with a particular focus on education. She has a strong experience in co-design and qualitative research methods, contributing significantly to the field through her work on human behavior and user experience design.

MAIN RESEARCH AREAS

  • Technology Enhanced Learning
  • Human Computer Interaction
  • Interaction Design and Evaluation
  • Collaborative Systems
  • Collaborative Learning/Work
  • AI in Teaching/Learning
  • Human Values in System Design
  • Ανώτερο μέλος για το ACM CHI στην υποεπιτροπή "Αλληλεπίδραση Πέρα από το Άτομο" από το 2019.
  • Πρόεδρος της Υβριδικής Οργάνωσης και της Επιτροπής Προγράμματος για το CHIWork 2024 και CHIWork 2025.
  • Μέλος της συντακτικής επιτροπής του διεπιστημονικού περιοδικού "Interacting with Computers".
  • Μέλος της Επιτροπής Προγράμματος και ειδική κριτής σε διεθνή συνέδρια υψηλής κατάταξης (π.χ. ACM CSCW, DIS, C&C, IDC, INTERACT).

English text follows

  • Associate Chair for ACM CHI on the subcommittee “Interaction Beyond the Individual” since 2019.
  • Hybrid Organizing Chair and Program Committee for CHIWork 2024 and CHIWork 2025.
  • Member of the editorial board of the interdisciplinary journal “Interacting with Computers”.
  • Program Committee member and expert reviewer in highly ranked international conferences (e.g. ACM CSCW, DIS, C&C, IDC, INTERACT).
  • Crick, T., Prickett, T., Vasiliou, C., Chitare, N., & Watson, I. (2023). “Exploring Computing Students' Post-Pandemic Learning Preferences with Workshops: A UK Institutional Case Study”. In Proceedings of the 2023 Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, 1 (pp. 173-179).
  • Chopra, S., Clarke, R. E., Clear, A. K., Heitlinger, S., Dilaver, O., & Vasiliou, C. (2022). “Negotiating sustainable futures in communities through participatory speculative design and experiments in living”. In Proceedings of the 2022 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-17).
  • Vasiliou, C., Ioannou, A., & Zaphiris, P. (2020). From behaviour to design: implications for artifact ecologies as shared spaces for design activities. Behaviour & Information Technology39(4), 463-480.
  • Parmaxi, A., Vasiliou, C., Ioannou, A., & Kouta, C. (2017). Empowerment of women through an innovative e-mentoring community platform: implications and lessons learned. The Journal of Community Informatics, 13(3), 36-53.
  • Ioannou, A., Vasiliou, C., & Zaphiris, P. (2016). Problem-based learning in multimodal learning environments: Learners’ technology adoption experiences. Journal of Educational Computing Research54(7), 1022-1040.