- Κωδικός / Course Code: ΕΠΑ611
- ECTS: 15
- Τρόποι Αξιολόγησης / Assessment:
Διαδραστικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, γραπτές εργασίες, τελική εξέταση
- Διάρκεια Φοίτησης/ Length of Study: Εξαμηνιαία (χειμερινό) / Semi-annual (fall)
- Κόστος/ Tuition Fees: €550
- Επίπεδο Σπουδών/ Level: Μεταπτυχιακό/ Postgraduate
Σκοπός Θ.Ε.
Σε αυτή τη ΘΕ εξετάζεται η σχέση εκπαίδευσης και εθνοπολιτισμικών διαφορών και αναλύονται οι διαδικασίες ιεράρχησης και αποκλεισμού του «διαφορετικού» που συντελούνται στο σχολικό πλαίσιο. Επίσης, δίνεται έμφαση στην ανάλυση των εκπαιδευτικών πρακτικών μέσα από την οπτική της παιδαγωγικής θεωρίας. Η κριτική εξέταση των διαφορετικών μορφών που έχουν πάρει προγράμματα «διαπολιτισμικής-πολυπολιτισμικής» ή/και αντιρατσιστικής εκπαίδευσης» έχει στόχο να αναδείξει τα πολλαπλά ερωτήματα που θέτει στο επίπεδο της πράξης η διαχείριση της ανομοιογένειας των σχολικών τάξεων.
Περιεχόμενο Θ.Ε.
Αντικείμενο της συγκεκριμένης θεματικής ενότητας είναι η μελέτη του ρόλου που ασκεί η εκπαίδευση στη διαδικασία δημιουργίας διαπολιτισμικών δεξιοτήτων. Σκοπός της ΘΕ είναι να εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/ριες με τη σύγχρονη επιστημονική έρευνα και να τους προσφέρει εργαλεία που θα τους επιτρέπουν να αναλύουν την εκπαιδευτική πραγματικότητα και να επεξεργάζονται ένα παιδαγωγικό πλαίσιο διαχείρισης των ετεροτήτων. Υιοθετεί μια διεπιστημονική οπτική και επιχειρεί να αναδείξει τους ιδιαίτερους τρόπους και τις έννοιες μέσω των οποίων οι διαφορετικές επιστημονικές θεωρήσεις κατασκευάζουν και μελετούν το συγκεκριμένο αντικείμενο. Aναλυτικότερα, εξετάζεται η σχέση εκπαίδευσης και εθνοπολιτισμικών διαφορών και αναλύονται οι διαδικασίες ιεράρχησης και αποκλεισμού του «διαφορετικού» που συντελούνται στο σχολικό πλαίσιο. Συγκεκριμένα, η συζήτηση ξεκινά από τη διάσταση της διαχρονίας, με εξέταση της ιστορικής ανάδυσης της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης σε διαφορετικά κοινωνικά πλαίσια, ενώ στη συνέχεια έμφαση δίνεται στην ανάλυση των εκπαιδευτικών πρακτικών μέσα από την οπτική της εκπαιδευτικής ψυχολογίας και της παιδαγωγικής θεωρίας. Η κριτική εξέταση των διαφορετικών μορφών που έχουν πάρει προγράμματα «διαπολιτισμικής-πολυπολιτισμικής» ή/και «αντιρατσιστικής εκπαίδευσης» έχει στόχο να αναδείξει τα πολλαπλά ερωτήματα που θέτει στο επίπεδο της πράξης η διαχείριση της ανομοιογένειας των σχολικών τάξεων.