Μεταξύ 3 και 17 Ιουλίου 2022 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το διεθνές θερινό σχολείο αρχαιολογίας με τίτλο «ArchLABS - Archaeological heritage in Late Antique and Byzantine Sicily». Χώρος φιλοξενίας ήταν η Piazza Armerina στη Σικελία, προστατευόμενη από την UNESCO. Το Θερινό Σχολείο διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια, στο πλαίσιο δράσεων του CISEM - Centro Interuniversitario di Studi sull'Edilizia abitativa tardoantica nel Mediterraneo, με την υποστήριξη του προγράμματος Erasmus+ και συγκεκριμένα της δράσης Blended Intensive Programmes (BIP). Στη διοργάνωση συμμετείχε και το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου με τον Αναπληρωτή Καθηγητή Γιώργο Δεληγιαννάκη (Πρόγραμμα «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό») ως εκπαιδευτή, αλλά και με την Κωνσταντίνα Αναγνώστη, φοιτήτρια του ΑΠΚΥ, η οποία εξασφάλισε χορηγία Erasmus+ για τη συμμετοχή της. Εταίροι στο Θερινό Σχολείο ήταν και τα πανεπιστήμια Αθηνών (ΕΚΠΑ), Κρακοβίας, Oviedo, Στοκχόλμης και Πελοποννήσου. Υποστηρικτές και συνεργάτες ήταν εμπειρογνώμονες σε θέματα αρχαιολογίας από τους εξής φορείς: National Research Council in Rome (CNR), Kore University of Enna, Superintendency και South Florida University (USA).
Το Θερινό Σχολείο έθεσε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος την περίφημη Villa del Casale, ένα ιδιαίτερα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα πολυτελούς ρωμαϊκής έπαυλης στην Ύστερη Αρχαιότητα (4ος αιώνας μ.Χ.). Οι συμμετέχοντες διεξήγαγαν ανασκαφή στο δυτικό τμήμα του περίφημου συγκροτήματος, μια περιοχή που δεν είχε ανασκαφεί ποτέ στο παρελθόν και που πιθανότατα αξιοποιείτο ως χώρος βοηθητικών αναγκών και αποθήκευσης. Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων του Θερινού Σχολείου, οι φοιτητές και φοιτήτριες διδάχθηκαν τεχνικές συστηματικής ανασκαφής, αλλά και εφάρμοσαν μεθόδους ψηφιακής συλλογής, διαχείρισης και τεκμηρίωσης αρχαιολογικών δεδομένων. Μαθήματα και ειδικές διαλέξεις από ειδικούς στην αρχαιολογία, την ιστορία και την αποκατάσταση πραγματοποιούνταν καθημερινά στο Palazzo Trigona, ενισχύοντας τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη.
Η επιτυχής διοργάνωση του Θερινού Σχολείου ArchLABS αποτελεί εχέγγυο για τη μελλοντική σύμπραξη των εμπλεκόμενων πανεπιστημίων, αλλά και μια νέα εκπαιδευτική προσέγγιση σχετικά με τις αρχαιολογικές διαδικασίες και τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.