Με εξειδίκευση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, το δημόσιο καινοτόμο και ψηφιακό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ) από την ίδρυσή του το 2002 αναπτύσσεται δυναμικά στον ελληνόφωνο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης. Συμπληρώνει φέτος 20 χρόνια ζωής και έχει πετύχει την καταξίωσή του ως εκπαιδευτικό/ερευνητικό ίδρυμα στα επιστημονικά πεδία των τριών Σχολών του (Ανθρωπιστικές & Κοινωνικές Επιστήμες, Θετικές & Εφαρμοσμένες Επιστήμες, Οικονομικές Επιστήμες & Διοίκηση) και την εδραίωσή του ως μια αξιόπιστη επιλογή για σπουδές υψηλού επίπεδου.
Η έναρξη της ακαδημαϊκής λειτουργίας του ΑΠΚΥ έγινε το έτος 2006/07 με την εγγραφή 162 φοιτητών σε δύο προγράμματα και έκτοτε εμπλουτίζεται το εκπαιδευτικό χαρτοφυλάκιο με προγράμματα σε όλα τα επίπεδα σε κλάδους αιχμής. Για το ακαδημαϊκό έτος 2022/23, το ΑΠΚΥ προσφέρει 4 προπτυχιακά, 22 μεταπτυχιακά και 3 διδακτορικά (21 ερευνητικές κατευθύνσεις) προγράμματα σπουδών στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα, τα οποία δέχονται αιτήσεις ως τις 24 Μαΐου 2022 στο www.ouc.ac.cy
Με στόχο την προαγωγή της Διά Βίου Μάθησης, όλα τα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα προσφέρουν τις Θεματικές τους Ενότητες ως ανεξάρτητες/αυτοτελείς για παρακολούθηση χωρίς να χρειάζεται εγγραφή συνολικά στο αντίστοιχο πρόγραμμα.
Στην αναπτυξιακή πορεία του, το ΑΠΚΥ έχει να επιδείξει ποιοτικό έργο, τόσο σε θέματα εκπαίδευσης, όσο και σε θέματα έρευνας και κοινωνικής προσφοράς. Ερευνητικά έργα στα οποία συμμετείχε το ΑΠΚΥ έχουν διακριθεί ως βέλτιστες πρακτικές και ήταν υποψήφια για διεθνή βραβεία. Μέλη της ακαδημαϊκής του κοινότητας λαμβάνουν σημαντικές διακρίσεις και αναγνώριση για το υψηλού επιπέδου ερευνητικό και εκπαιδευτικό τους έργο, οι οποίες ενισχύουν τη διεθνή προβολή και καταξίωση του ΑΠΚΥ στο διεθνές ακαδημαϊκό στερέωμα. Μεταξύ αυτών τρεις ακαδημαϊκοί του ΑΠΚΥ αναγνωρίζονται στους κορυφαίους επιστήμονες παγκοσμίως στα ερευνητικά τους πεδία σύμφωνα με διεθνείς κατατάξεις. Ενδεικτικά της πρωτοπορίας και καινοτομίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι και τα χρυσά βραβεία που εξασφάλισε το Πανεπιστήμιο στα Cyprus Education Leaders Awards για τρία συνεχή έτη (2019, 2020, 2021).
Πρωτοπόρο στην ψηφιακή εκπαίδευση
Το ΑΠΚΥ είναι το μοναδικό πανεπιστήμιο της Κύπρου με εξειδίκευση στην εκπαίδευση εξ αποστάσεως και υποστηρίζει αποτελεσματικά το «άνοιγμα της εκπαίδευσης» με την προσφορά ευκαιριών σε κάθε ενδιαφερόμενο να σπουδάσει από τον προσωπικό του χώρο, στον δικό του χρόνο και ρυθμό μάθησης, ανεξαρτήτως ηλικίας, κοινωνικού προφίλ, επαγγελματικής κατάστασης, τόπου διαμονής ή άλλων εγγενών ή επίκτητων δυσκολιών πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το ΑΠΚΥ έχει αναπτύξει και αναβαθμίζει διαρκώς ένα ψηφιακό εκπαιδευτικό οικοσύστημα υψηλών επιδόσεων με state-of-the-art Πλατφόρμα Τηλεκπαίδευσης, πολυμορφικό εκπαιδευτικό υλικό, εικονικά εργαστήρια και εργαλεία ψηφιακής διδασκαλίας και μάθησης. Θέτοντας στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής μεθοδολογίας του τους φοιτητές και τις ανάγκες τους, αξιοποιεί διδακτικές μεθόδους κατάλληλες για την εκπαίδευση ενηλίκων, τους οποίους υποστηρίζουν κατάλληλα και καθοδηγούν έγκριτοι ακαδημαϊκοί, καθηγητές-σύμβουλοι. Την καταξίωση του ΑΠΚΥ στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης επιβεβαιώνουν και οι 8.056 απόφοιτοί του, οι οποίοι είναι και οι καλύτεροι πρεσβευτές του.
Σε συνέντευξή του στο αφιέρωμα «@yourservices», o Πρύτανης του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Καθηγητής Πέτρος Πασιαρδής, αναφέρει ότι η υγειονομική κρίση ανέδειξε την πρωτοπορία του Πανεπιστημίου στην ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας, αφενός διότι η μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο δεν ήταν λύση ανάγκης για το ΑΠΚΥ, αφετέρου διότι η εξειδίκευσή του στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν επηρέασε τη φοιτητική του κοινότητα. Η μόνη αλλαγή που επήλθε και τελικά αποδείχθηκε ιδιαίτερα χρήσιμη ήταν η ηλεκτρονική διεξαγωγή και των εξετάσεων, στοιχείο που προσδοκά να εντάξει στην εκπαιδευτική μεθοδολογία του και στη μετά Covid-19 εποχή.
- Ποιες ήταν οι σημαντικότερες προκλήσεις που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε λόγω της πανδημίας της COVID-19; Επήλθαν αλλαγές λόγω των μέτρων που προτίθεστε να υιοθετήσετε;
Η υγειονομική κρίση ανέδειξε την πρωτοπορία του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου και την ετοιμότητά του να προσαρμόζεται σε κάθε κρίση, αλλά και στις τρέχουσες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Η εκπαιδευτική μας μεθοδολογία στηρίζεται στις ψηφιακές τεχνολογίες και η εξειδίκευση και εμπειρία μας στην αποτελεσματική ενσωμάτωσή τους στις εκπαιδευτικές διαδικασίες επέτρεψε στο ΑΠΚΥ να συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία του και να προσφέρει στους/στις φοιτητές/τριές μας την ίδια, ποιοτική, μαθησιακή εμπειρία, όπως και πριν την πανδημία.
Η μετά covid-19 εποχή είναι ουσιαστικά η ίδια σε ό,τι αφορά στην ακαδημαϊκή λειτουργία μας και το ΑΠΚΥ είναι η επιλογή για όλους όσοι επιδιώκουν ευελιξία στις σπουδές τους. Η μόνη αλλαγή και ιδιαίτερα χρήσιμη -όπως αποδεικνύεται- ήταν ο τρόπος διεξαγωγής των τελικών εξετάσεων, που λόγω των συνθηκών της πανδημίας πραγματοποιούνται εξ ολοκλήρου με ηλεκτρονικά από στον προσωπικό χώρο των φοιτητών, με αδιάβλητες διαδικασίες ηλεκτρονικής ταυτοποίησης και επιτήρησης και όλα τα μέτρα διασφάλισης της ποιότητας και ακεραιότητάς τους. Το εγχείρημα είναι απολύτως επιτυχημένο, ενώ αναδείχθηκαν και σημαντικά πλεονεκτήματα σε επίπεδο ασφάλειας και διευκόλυνσης των φοιτητών, περιορισμού του κόστους και αποτελεσματικού ελέγχου της επίτευξης των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Η ηλεκτρονική διεξαγωγή των εξετάσεων είναι, επομένως, στοιχείο που προσδοκούμε να εντάξουμε στην ακαδημαϊκή μας λειτουργία, νοουμένου ότι θα τύχει της έγκρισης του Φορέα ΔΙΠΑΕ στην Κύπρο και δεν θα επηρεάσει την αναγνώριση των τίτλων σπουδών σε κύριες αγορές-στόχος, όπως η Ελλάδα.
- Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την πορεία του τομέα της εκπαίδευσης στην μετά πανδημία εποχή;
Η κοινωνική απαίτηση για ανοικτή σε όλους προσβάσιμη εκπαίδευση είναι sine qua non. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση καθίσταται στρατηγικής σημασίας, διότι αγγίζει μαζικά τους ανθρώπους, ελαχιστοποιώντας περιορισμούς χρόνου, τοπικότητας, ηλικίας, οικογενειακής και επαγγελματικής κατάστασης. Μπορεί να προσελκύει χιλιάδες φοιτητές απ’ όλο τον κόσμο, σε πολλές περιπτώσεις διαφορετικούς από τους συνήθεις και άτομα που προέρχονται από ειδικές κοινωνικές ομάδες πληθυσμού (π.χ. ΑμΕΑ, πρόσφυγες, μετανάστες). Ταυτόχρονα, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ανταποκρίνεται στην απαίτηση για (επανα)εξειδίκευση και διά βίου κατάρτιση, ώστε το ανθρώπινο δυναμικό να εξελίσσεται και αναβαθμίζει την επαγγελματική του πορεία. Αυτό που μάθανε πολλοί εν μέσω πανδημίας είναι ότι τα ανοιχτά ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης και η αξιοποίηση των εκπαιδευτικών τεχνολογιών βελτιώνουν τις διεργασίες διδασκαλίας/μάθησης και συνεργούν προς όφελος μιας πολύπλευρης μαθησιακής εμπειρίας. Η πρόκληση, λοιπόν, σήμερα, είναι η τριτοβάθμια εκπαίδευση, συμβατική και εξ αποστάσεως, να δώσει δημιουργικές λύσεις στις προκλήσεις των καιρών.
- Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδιά σας;
Στο διαμορφούμενο τοπίο της ανώτατης εκπαίδευσης, το ΑΠΚΥ βρίσκεται ήδη στη «νέα» ψηφιακή εποχή και προσφέρει πολύτιμες ευκαιρίες εκπαίδευσης/κατάρτισης σε όλες τις πληθυσμιακές ομάδες. Το ΑΠΚΥ σχεδιάζει νέα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών σε τομείς αιχμής με έμφαση στην αγγλική γλώσσα για την προσέλκυση ξένων φοιτητών. Ταυτόχρονα, επενδύει στη λειτουργία Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης για τον κάθε ενδιαφερόμενο που επιδιώκει, χωρίς τους περιορισμούς της συμβατικής επιμόρφωσης, την απόκτηση πολύτιμων εφοδίων για την εξέλιξή του σε έναν ραγδαία μεταβαλλόμενο ανταγωνιστικό κόσμο. Η ενίσχυση/διεύρυνση των ερευνητικών δράσεων του ΑΠΚΥ είναι ένας ακόμη στρατηγικός στόχος, παράλληλα με την περαιτέρω διεθνοποίηση και εξωστρέφειά του, ώστε να μετεξελιχθεί στο Edupreneurial Πανεπιστήμιο που χρειάζεται ο 21ος αιώνας.
Το advertorial και η συνέντευξη του Πρύτανη του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Καθηγητή Πέτρου Πασιαρδή, δημοσιεύονται στο αφιέρωμα «@yourservices» της εφημερίδας Η Σημερινή (27.iii.2022).