- Κωδικός / Course Code: ΒΙΗ524
- ECTS: 10
- Τρόποι Αξιολόγησης / Assessment: 2 Εργασίες (30%), Δραστηριότητες (10%) και Τελική Εξέταση (60%)
- Διάρκεια Φοίτησης/ Length of Study: Εξαμηνιαία (εαρινό)/ Semi-annual (spring)
- Κόστος/ Tuition Fees: 450 ευρώ
- Επίπεδο Σπουδών/ Level: Μεταπτυχιακό/ Postgraduate
- Αναλυτική πληροφόρηση: BIH.524_11.2023.pdf
Η Θεματική Ενότητα (Θ.Ε.) «Βιοηθική και Βελτιώσεις», ανήκει στις Θ.Ε. επιλογής της κατεύθυνσης Βιοηθικής, και λόγω του σύνθετου χαρακτήρα της προϋποθέτει την εξοικείωση με άλλες Θ.Ε, όπως είναι η «Ιστορία των Ηθικών Θεωριών», η «Εισαγωγή στην Εφαρμοσμένη Ηθική και Βιοηθική», καθώς και η Θ.Ε. «Ανθρώπινα δικαιώματα και θεωρίες δικαιωμάτων». Στόχος της είναι να εισάγει τις/τους φοιτήτριες/-ητές στις σημαντικότερες τοποθετήσεις, καθώς και στις βασικές έννοιες γύρω από το ιδιαίτερα σύγχρονο και επίκαιρο ζήτημα της ηθικής των ανθρώπινων βελτιώσεων. Στην εν λόγω Θ.Ε. παρουσιάζονται αρχικά οι κυριότερες θέσεις και τα επιχειρήματα των υποστηρικτών των ανθρώπινων βελτιώσεων, μερικοί από τους οποίους είναι και υποστηρικτές των κινημάτων του Διανθρωπισμού [Transhumanism] και Μετανθρωπισμού [Metahumanism], καθώς και των κριτικών στις βελτιώσεις, ανάμεσα στους οποίους ανήκουν και σημαντικοί διανοητές του καιρού μας, όπως ο Jürgen Habermas και ο Francis Fukuyama, ώστε οι φοιτήτριες/-ητές να αναπτύξουν εκείνο το γνωστικό υπόβαθρο που θα τους επιτρέψει να επεξεργαστούν τα πιο εξειδικευμένα ζητήματα που θα εξεταστούν στο υπόλοιπο μέρος της Θεματικής Ενότητας. Ανάμεσα στα θέματα που θα συζητηθούν είναι οι ηθικές διαστάσεις των βελτιωτικών επεμβάσεων στο σώμα και στο μυαλό μας είτε μέσω φαρμακευτικών σκευασμάτων, είτε μέσω προθέσεων, είτε μέσω ηλεκτρονικών εμφυτευμάτων. Επιπλέον, θα γίνει προσπάθεια να απαντήσουμε στο ερώτημα, αν θα πρέπει να γίνουμε ηθικότεροι με τη χρήση τεχνητών μέσων και αν οι ανθρώπινες βελτιώσεις υπονομεύουν δραστηριότητες όπως ο αθλητισμός και η επιστήμη. Μέσω των Θεματικών Ενοτήτων για την ευγονική και τη δυσγονική θα τεθεί ξανά το ζήτημα του ορισμού της ανθρώπινης βελτίωσης και της διαφοροποίησής της από άλλες πρακτικές, καθώς και των ηθικών απαιτήσεων που εγείρουν τα διαφορετικά μέρη (γονείς, παιδιά, κοινωνία) στη διαδικασία λήψης προγεννητικών αποφάσεων. Τέλος, με δεδομένο ότι η ανθρώπινη βελτίωση δεν στοχεύει απλά στην ενίσχυση των ικανοτήτων μας, αλλά και στην επιμήκυνση της ίδιας μας της ζωής, θα εξετάσουμε αν εν τέλει είναι ορθολογικό να επιδιώκουμε την παράταση της ζωής μας ή αν η ύπαρξη του θανάτου νοηματοδοτεί τον βίο μας.