Πώς το κομματικό σύστημα μίας χώρας χρησιμοποιεί τις άμεσες διεθνείς επενδύσεις στα εγχώρια παιχνίδια στρατηγικής επικοινωνίας; Πώς η αγωνία των κομμάτων να επιβάλλουν της κυριαρχία τους στο εσωτερικό της χώρας επηρεάζει την εικόνα των ξένων επενδύσεων και των κρατών που τις διενεργούν; Ποιες αντιδράσεις συναντά η Κίνα στη διαδικασία επιβολής της οικονομικής της ηγεμονίας μέσα από τους νέους δρόμους του Μεταξιού; Στα ερωτήματα απαντά έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας θα παρουσιάσει η Αθηνά Λημνιούδη, ερευνήτρια του Εργαστηρίου Στρατηγικής Επικοινωνίας και Μέσων Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Πειραιώς, σε ανοικτή τηλεδιάλεξη με τίτλο «Στρατηγική Πολιτική Επικοινωνία στους Δρόμους του Μεταξιού: Οι Απεικονίσεις Ελλάδας - Κίνας και η Επένδυση της Cosco στον Πειραιά».
Τη διάλεξη φιλοξενεί τη Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022 στις 21:00 το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Επικοινωνία και Νέα Δημοσιογραφία» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ) και θα μεταδοθεί διαδικτυακά μέσω της Πλατφόρμας Τηλεκπαίδευσης του ΑΠΚΥ στον σύνδεσμο: https://bit.ly/3D79eSu
Στο επίκεντρο της τηλεδιάλεξης είναι η επένδυση της Cosco στην Ελλάδα, η οποία προκάλεσε ενδοκρατικές αντιπαραθέσεις που σε διαφορετικές συνθήκες θα ενεργοποιούσαν φαινόμενα οικονομικού ανταγωνισμού ανάμεσα σε Ελλάδα και Κίνα. Ωστόσο, το ιστορικό συγκείμενο της οικονομικής κρίσης δεν επέτρεψε να συμβεί κάτι τέτοιο. Η ομιλήτρια εξετάζει, διαχρονικά, τις απεικονίσεις της Cosco, της Ελληνικής Κυβέρνησης, της Ελλάδας και της Κίνας, καθώς και τις επικοινωνιακές στρατηγικές των κομμάτων που τις παρήγαγαν. Η ανάλυση γίνεται στα κοινοβουλευτικά πρακτικά.
Η Αθηνά Λημνιούδη είναι Υποψήφια Διδάκτωρ στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς και ερευνήτρια του Εργαστηρίου Στρατηγικής Επικοινωνίας και Μέσων Ενημέρωσης. Σπούδασε Κοινωνική Ανθρωπολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και είναι απόφοιτη του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «BRICS: Οικονομία-Κοινωνία-Εξωτερική Πολιτική» του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη Στρατηγική Πολιτική Επικοινωνία με έμφαση στις διεθνείς επενδύσεις και τις επιχειρηματικές κρίσεις, στη Ρητορική και Πειθώ στα ενεργειακά και περιβαλλοντικά ζητήματα, καθώς και στις Εικόνες των Κρατών και τη Δημόσια Διπλωματία.
Καταχωρήστε την εκδήλωση στο ημερολόγιό σας
Αναλυτική περίληψη εισήγησης:
Πώς το κομματικό σύστημα μίας χώρας χρησιμοποιεί τις άμεσες διεθνείς επενδύσεις στα εγχώρια παιχνίδια στρατηγικής επικοινωνίας; Πώς η αγωνία των κομμάτων να επιβάλλουν της κυριαρχία τους στο εσωτερικό της χώρας επηρεάζει την εικόνα των ξένων επενδύσεων και των κρατών που τις διενεργούν; Ποιες αντιδράσεις συναντά η Κίνα στη διαδικασία επιβολής της οικονομικής της ηγεμονίας μέσα από τους νέους δρόμους του Μεταξιού;
Τα τρία αυτά ερωτήματα καθοδηγούν την έρευνα. Εξετάζονται, διαχρονικά, οι απεικονίσεις της Cosco, της Ελληνικής Κυβέρνησης, της Ελλάδας και της Κίνας, καθώς και οι επικοινωνιακές στρατηγικές των κομμάτων που τις παρήγαγαν. Η ανάλυση γίνεται στα κοινοβουλευτικά πρακτικά. Παρουσιάζονται τα ευρήματα, τα οποία αφορούν την εικόνα της Ελλάδας και της Κίνας.
Η επένδυση της Cosco προκάλεσε ενδοκρατικές αντιπαραθέσεις, οι οποίες σε διαφορετικές συνθήκες θα ενεργοποιούσαν φαινόμενα οικονομικού ανταγωνισμού ανάμεσα σε Ελλάδα και Κίνα. Ωστόσο, το ιστορικό συγκείμενο της οικονομικής κρίσης δεν επέτρεψε να συμβεί κάτι τέτοιο. Η στρατηγική της Κίνας«One Belt, One Road» για μεγιστοποίηση της πολιτικής της επιρροής και παρέμβασης στην Ευρώπη, μέσω νευραλγικών επενδύσεων από κινέζικες κρατικές εταιρείες, έρχεται να δομήσει την εικόνα της Κίνας στον λόγο Ελλήνων πολιτικών σε όρους θετικών επιδράσεων για την ίδια την Ελληνική οικονομία, αλλά και για την εικόνα της, τόσο σε ενδοκρατικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο. Η θετική αξιολόγηση της χώρας εν αντιθέσει με την αρνητική της εταιρείας, που αποτελεί εκπρόσωπο της Κίνας στη χώρα υποδοχής της επένδυσής της, στρέφει τον ερευνητικό φακό στην ανάλυση των διαφορετικών λογικών που διέπουν τη διαμόρφωση της εικόνας ενός ξένου υποκειμένου. Στον εν λόγω άξονα ανάλυσης, η αιτιώδης σύνδεση της θεσμικής θέσης των κομμάτων, της επικοινωνιακής στρατηγικής που επιλέγουν και των απεικονίσεων που δομούνται στις δηλώσεις τους σχετικά με τη ξένη εταιρεία και τη χώρα προέλευσής της, παρέχουν τη δυνατότητα αποκωδικοποίησης της έννοιας της εικόνας και της επικοινωνιακής αξιοποίησής της προς επίτευξη συγκεκριμένων στόχων.