Το σύγχρονο μουσείο αποτελεί πολιτιστικό χώρο με εκθέματα και πόρους που συναποτελούν ένα μη τυπικό εκπαιδευτικό περιβάλλον με ευκαιρίες μάθησης όχι μόνο για παιδιά, αλλά και για ενήλικες. Το θέμα «Adult Learning in Greek Museums: from the present to the future» αναπτύσσουν την Τρίτη 18 Μαΐου 2021 σε ανοιχτή τηλεδιάλεξη ο Δρ Γεώργιος Παπαϊωάννου, Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος του Μεταπτυχιακού προγράμματος «Πολιτιστική Πολιτική και Ανάπτυξη» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ) και Αναπληρωτής Καθηγητής Μουσειολογίας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, και ο Παναγιώτης Σαραντίδης, Ερευνητής του Εργαστήριου Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Η τηλεδιάλεξη εκκινεί στις 18:30, θα δοθεί στην αγγλική γλώσσα και θα μεταδοθεί διαδικτυακά μέσω των εργαλείων τηλεκπαίδευσης του ΑΠΚΥ στον σύνδεσμο https://bit.ly/2R0uAhI.
Η τηλε-εκδήλωση λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο των εργασιών του ευρωπαϊκού έργου «Exploring European Cultural Heritage for fostering academic teaching and social responsibility in Higher Education (EU_CUL)», το οποίο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+ και συμμετέχει το ΑΠΚΥ με τη Μαρία Γραβάνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαίδευσης Ενηλίκων και Συντονίστρια των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών «Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και «Adult Education For Social Change» (Erasmus Mundus International Master).
Η ομιλία πραγματεύεται την υπάρχουσα κατάσταση στα μουσεία στην Ελλάδα σχετικά με μουσειοεκπαιδευτικά προγράμματα για ενήλικες, καθώς και τα κίνητρα και ερεθίσματα που ενθαρρύνουν τους ενήλικες να επισκεφθούν ένα μουσείο και να μάθουν. Τα αποτελέσματα της έρευνας αποκαλύπτουν προκλήσεις, στάσεις και δυνατότητες των μουσείων ως χώρων μάθησης ενηλίκων και ειδικότερα ως περιβαλλόντων για προσεγγίσεις μετασχηματιστικής μάθησης. Οι συμμετέχοντες θα πληροφορηθούν για τους παράγοντες που διευκολύνουν ή/και εμποδίζουν τα ελληνικά μουσεία να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για ενήλικες, για τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες των ψηφιακών τεχνολογιών στην ανάδειξη της πολιτισμικής κληρονομίας και τον ρόλο της ανοιχτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
O Δρ. Γεώργιος Παπαϊωάννου είναι Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Πολιτιστική Πολιτική και Ανάπτυξη» του ΑΠΚΥ. Είναι επίσης Αναπληρωτής Καθηγητής Μουσειολογίας και Ψηφιακής Πολιτισμικής Κληρονομιάς στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, όπου διευθύνει τις εργασίες του Εργαστηρίου Μουσειολογίας. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν τη μουσειολογία, τη μουσειακή εκπαίδευση και τις εφαρμογές ψηφιακής τεχνολογίας στον πολιτισμό. Έχει διδάξει και έχει ηγηθεί ερευνητικών έργων, και έχει βραβευτεί για το διδακτικό και ερευνητικό του έργο. Είναι Senior Fellow και Αξιολογητής της Higher Education Academy (UK), Γενικός Γραμματέας της Ελληνικής Εταιρείας Σπουδών Εγγύς Ανατολής (HSNES), μέλος του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM) και μέλος της Δεξαμενής Ειδικών (Pool of Experts) της European Museum Academy.
Ο κ. Παναγιώτης Σαραντίδης είναι ερευνητής του Εργαστηρίου Μουσειολογίας στο Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Είναι ιστορικός και μουσειολόγος (MA, Leicester, UK), καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Μη - Τυπικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Ως εκπαιδευτής στο ελληνικό Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων, έχει διδάξει σε εκπαιδευτικά προγράμματα για μετανάστες και πρόσφυγες. Είναι, ακόμη, μέλος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής της Κερκυραϊκής Πινακοθήκης και του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM).
Το έργο EU_CUL μελετά τους τρόπους, με τους οποίους τα ιδρύματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης/Πανεπιστήμια και οι Κοινωνικοί Εταίροι δραστηριοποιούνται σε σχέση με την ενίσχυση και προώθηση της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στο ευρύτερο πλαίσιο της Διά Βίου Μάθησης. Συντονιστής του έργου, το οποίο εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους 280 χιλιάδες ευρώ και έχει τριετή διάρκεια, είναι το University of Lower Silesia (Πολωνία). Στην κοινοπραξία συμμετέχουν ως εταίροι το ΑΠΚΥ και τα πανεπιστήμια Leiden University (Ολλανδία), University of Gothenburg (Σουηδία) και University of Málaga (Ισπανία). Την ερευνητική ομάδα του ΑΠΚΥ συντονίζει η Μαρία Γραβάνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαίδευσης Ενηλίκων και Συντονίστρια των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών «Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και «Adult Education For Social Change» (Erasmus Mundus International Master).